A MOME Animáció tanszéke számos nemzetközi oktatási projektekben játszik meghatározó szerepet, melyeket az EU MEDIA programja támogat. A projektek különböző tematikákat kínálnak, de abban azonosságot mutatnak, hogy mindegyiket neves európai egyetemekből álló konzorcium működteti.
Az első program 2008-ban indult és azóta a MOME Animáció európa tíz, nagy múltú filmes és művészeti intézményével dolgozik szoros együttműködésben, becsatolva az egyetemet az európai audio-vizuális képzések leginnovatívabb áramlatába.
EURANIM 2015-2018
Európai iskolák oktatási és szakmai konzorciuma animációs-, audiovizuális- és média design hallgatók részére. A konzorcium tagjai egy hároméves oktatási programot dolgoztak ki, amely az animáció egy újabb, innovatív területen való alkalmazását tárja fel, újszerű technikai lehetőségeket bemutatva. A projekt fényfestés (video mapping) témakörben indít képzést, 4 különböző egyetemen és egy nemzetközi fesztiválon zajló, egyhetes modulok formájában, és minden esetben azt a szakmai közönségen kívül a angyközönségnek is bemutatja egy széleskörben meghirdetett kulturális esemény keretében.
A pályázat célja, hogy a frissen végzett animációs és audiovizuális szakembereket jobb piaci helyzetbe hozza, elhelyezkedésüket segítse egy a szakterületük újszerű, előremutató felhasználási lehetőségét kezükbe adva.
Az egyes egyetemek szerepe, hogy 2-2 animációs, vagy audiovizuális- , vagy media képzésben résztvevő diák (össz. 12 résztvevő) delegálása mellett, oktatóival és megfelelő szakmai tartalommal levezényelje a nála zajló modulokat, továbbá feladata, hogy helyi szakmai szereplőkkel működjön együtt, találjon partnerintézményt, amely segíti a tevékenységet és kapcsolódó eseményeit terjeszteni, hírdetni, kapcsolatokkal bír animációs, media design és fényfestés szakmai körökben, valamint tanulmányt készít az animációs szakmában való elhelyezkedés lehetőségeiről, a foglalkoztatottságról. Ezt a szakmai partner a MOME a Design Terminálban találta meg, akik nagy lelkesedéssel vállalták az együttműködést.
A MOME által szervezett budapesti modul elsősorban az animációs tartalom fejlesztésére irányul, animációs rendező tanárok és francia video mapping tutor irányításával.
A francia konzorciumvezetők rendelkezésre bocsájtanak vetítőt és technikai eszközöket is.
A budapesti modul záróeseménye egyben a Kiskakas Animációs Filmnapok egyik kiegészítő eseménye lesz, amely a hagyományosan a Toldi moziban zajló animációs vetítésekhez járulna hozzá, a filmnapok szatelit rendezvényeként, egy a mozi és a Design Terminál közelségében zajló utcai fényfestéssel.
Konzorciumvezető:
Rencontres Audiovisuelles, Lille, France
Partner intézmények:
The Animation Workshop (Dánia)
HOWEST (Belgium)
Plymouth College of Art (UK)
Turku University of Applied Science (Finland)
MOME
Noranim (Észak Francia Animációs Szövetség)
Game IN (video game Fr)
+ Design Terminal, Budapest
Animation Sans Frontières/ASF 2008-2017
Az ASF frissen diplomázott animációs alkotók és producerek pályakezdését segíti elő, a résztvevők létszáma 16-18 fő évente. A program nagy hangsúlyt fektet a különböző kreatív és üzleti folyamatok bemutatására, valamint kapcsolatépítésre biztosít lehetőséget a szakma elismert nemzetközi képviselőivel.
Fókuszban: csapatmunka, kreativitás és megvalósítás, kapcsolatépítés a szakma elismert képviselőivel és fiatal tehetségekkel, pozicionálás az európai animációs piacon, prezentációs technika gyakorlása, alternatív megoldások és a new media kínálta lehetőségek megismerése.
Nem a konkrét projektfejlesztés a cél, mint inkább a folyamatok megértése és a gyakorlati ismeretek átadása. A program végén minden diák pitchen vesz részt avatott szakmai zsűri előtt, a program során szerzett ismeretek gyakorlati alkalmazásának főpróbájaként.
A programot működtető konzorcium tagjai:
The Animation Workshop/Viborg, Dánia
Filmakademie Baden-Württemberg/Ludwigsburg, Németország
Gobelins, l’école de l’image/Párizs, Franciaország
MOME/Budapest, Magyarország
Transform@lab | 2011-2014
A Transform@Lab programjában résztvevők létszáma 9 fő évente. A program frissen diplomázott filmesek, animációs alkotók, vizuális művészek és dizájnerek, producerek számára nyújt mesterkurzust, mely két akadémiai év között, nyaranta zajlik.
A program célja, hogy a résztvevők projekt elképzeléseiket transzmediális koncepcióval lássák el, élve az újmédia kínálta alkotási és forgalmazási lehetőségekkel.
A különböző modulok keretében stúdió-látogatások, előadások és workshopok nyújtanak segítséget a résztvevőknek cross-platform ötleteik kidolgozásához, az üzleti tervtől a tartalomfejlesztés minden aspektusát érintve. A program 4x1 hetes modulokból áll, amit a partneriskolák biztosítanak nyári mesterkurzus kereten belül.
A programot működtető konzorcium tagjai:
The University of Wales/Newport, UK
Gobelins, l’école de l’image/Párizs, Franciaország
MOME/Budapest, Magyarország
Essemble - Digital filmmaking | 2010-2015
Az ESSEMBLE programjában az együttműködő partneriskolák filmes és animációs hallgatói vesznek részt.
A program célja, hogy a résztvevők megadott témákra készítsenek rövid filmeket, miközben ismereteket szereznek az újszerű gyártási és forgalmazási lehetőségekről, amelyek átfogják a filmkészítés folyamatait a forgatókönyv fejlesztéstől az élőszereplős filmforgatáson át a kompjuter generált látványok alkalmazásáig. A program keretében 4x1 hetes workshopokon vesznek részt a diákok, továbbá a négy iskola négy kisfilmet készít az adott témakörben, mely: „Migráció és nomadizmus a mai Európában”.
A programot működtető konzorcium tagjai:
Universidade Lusófona, Film, Video and Multimedia department/Liszabon, Portugália
LUCA School of Art - Campus Sint-Lukas/Brüsszel, Belgium
international film school/Köln, Németország
MOME/Budapest, Magyarország
Adapting fro Cinema / A4C | 2012-2015
Az A4C projektben résztvevők frissen diplomázott producerek, forgatólönyv írók, filmes alkotók (animációsok és élőfilmesek vegyesen) egész Európából, mindösszesen 12-en. A program célja, hogy a résztvevők konkrét irodalmi művek (novellák, regények) alapján készítsenek egészestés filmterveket, animációs és élőszereplőset egyaránt. A program keretében 3x1 hetes workshopokon vesznek részt a jelentkezők, melyeknek főbb témái; történet fejlesztése, forgatókönyv írása, vizuális stílus kialakítása, üzleti terv készítése. Az így elkészült összesen 4 film tervet 2013 márciusában prezentálják a résztvevők Londonban,nemzetközi produceri és broadcaster panel előtt.
A programot működtető konzorcium tagjai:
Scuola Holden/Torino, Olaszország
London Film School/UK
MOME/Budapest, Magyarország
EUCROMA - European Cross Media Academy | 2013-2015
Az EUCROMA egy cross-/transmedia projektek fejlesztésére irányuló nemzetközi képzési program, amely integrálja a digitális animációt és a játék tervezést. A program tehetséges európai diákoknak ad lehetőséget arra, hogy megismerjék a fejlesztés főbb fázisait, és hogy tapasztalatra tegyenek szert az innovatív együttműködés terén. A program három különböző területre koncentrál: tartalomfejlesztés; produkciós ismeretek; cross-/transmedia együttműködés. A képzés egy 5 hónapos intenzív workshopból áll, amelynek az EUCROMA koopenhágai stúdiója ad otthont. A diákok a fejlesztésben betöltöt szerepük szerinti tanuló- és munkacsoportokba rendeződve dolgoznak: ötletfejlesztés, animáció; játékfejlesztés; gyártás; tesztelés.
A programot működtető konzorcium tagjai:
The National Film School of Denmark/Dánia
University of Malta
Cologne Game Lab / Cologne University of Applied Sciences/Németország
University of Abertay/Dundee, UK
The Animation Workshop/Viborg, Dánia
MOME/Budapest, Magyarország
TERENCE | 2014
A TERENCE az Európai Unió 7. Keretprogramjának Információ-Kommunikáció Technológiai, STReP típusú projektje. A kutatási projektben 14 partner vesz részt 8 országból, a L'Aquila Egyetem vezetésével. A projekt célja, hogy szövegértési gondokkal küzdő – nehezen olvasó, illletve hallássérült – 6-12 éves gyerekek számára nyújtson a szövegértést fejlesztő interaktív tanuló (E-learning) környezetet. Az elkészült szoftver eredményességét olasz és angol gyerekeken fogják tesztelni. A projekt kitűzött célja egy olyan interaktív olvasókönyv kifejelesztése, amely pedagógiai eszköz is egyben.